Prøv gratis
sosiale medier

6 trinn til en effektiv strategi for sosiale medier – del 3 av 3

March 7th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

5. Samkjør egne kanaler og planlegg publiseringen godt

 

Har din bedrift kontoer i flere mediekanaler, anbefales det at disse ser noenlunde like ut når det kommer til layout. Ikke at alt nødvendigvis skal være likt, men at leseren kan kjenne seg igjen i de ulike kanalene. Her gjelder det å bruke samme farger, logoer og bilder så godt det lar seg gjøre.

Det er viktig å ha et gjennomgående tema i de forskjellige kanalene, til tross for at de har ulike formål og at brukerne har forskjellige forventinger til sidene. Alt som publiseres må derfor tilpasses dette. Du kan for eksempel være mer personlig på Facebook enn på LinkedIn. Og på Twitter må du skrive kortere og bruke emneknagger.

 

Den guiden er delt i tre deler. Klikk på lenkene dersom du ønsker å gå direkte til del 1 eller del 2.

 

Et annet tips er å sørge for en høy responstid på Facebook, ved å besvare forespørsler som kommer via Messenger med en gang. Dette gir høyere troverdighet hos både leser og øvrig publikum. Responstiden er et kalkulert gjennomsnitt for tiden det tar før nye meldinger blir besvart i løpet av den samme dagen som de er mottatt. Viktig å huske på at det er kun nye meldinger som blir besvart som er med i kalkuleringen, og ikke allerede startede samtaler.

Du kan også legge inn autoreply på meldinger og bygge inn roboter i chat. Dette gir god respons, og brukeren får lettere og raskere hjelp.

 

Når du publiserer via de forskjellige kanalene kan det være greit å samkjøre publiseringen, slik at like innlegg kommer ut samtidig. Dette gir et rent og ryddig inntrykk. Det kan likevel være lurt å tenke på at du kan få flere klikk og likes ved å publisere på forskjellige tidspunkt, og tilpasse dette etter hver kanal. Her gjelder det igjen å prøve seg frem og se hva som passer best. For å gjøre dette så enkelt som mulig er det gunstig å ta i bruk verktøy som Tweetdeck, Hootsuite og Facebooks egne «publishing tools».
Her kan du enkelt planlegge publiseringen av innleggene, slik at de kommer ut når du ønsker. Ved bruk av disse verktøyene kan du enkelt publisere samme innhold gjennom de forskjellige mediekanalene til de anbefalte tidspunktene nevnt ovenfor.

 

 6. Måle og vurdere effekt av aktiviteten

 

Etter at innholdet er publisert er du nødt til å måle effekten, for å se om du klarte å nå de målene du hadde satt deg.

I de forskjellige sosiale mediene har du mulighet til å måle effekten av hver post og oppdatering. Ofte krever bruken av disse noe opplæring. Derfor anbefales en rask runde i for eksempel Facebook for Business og Twitter for Business, slik at du kan ta i bruk deres verktøy for effektmåling. Her kan du måle antall likes, kommentarer og delinger. I tillegg kan du se lenkeklikk og konverteringer.

 

Du kan også måle din innflytelse i sosiale medier ved bruk av verktøy som for eksempel Klout. Her kan du overvåke, analysere og administrere din egen og andre tilstedeværelse i sosiale medier.

 

Nå som du har lest dette, er det ikke annet å gjøre enn å sette i gang med arbeidet!
Det gjelder å prøve seg frem og se an løpet underveis.

 

Klikk på lenkene for å gå tilbake til del 1 eller del 2.

 

Ønsker du hjelp med overvåking av sosiale medier?

 

Lykke til!

Tags: ,

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>