Prøv gratis

En hel verden av produktprat – får du det med deg?

June 12th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

I dag gjorde jeg et enkelt søk på Google, hvor jeg skrev inn “tips til valg av gressklipper”. Ikke fordi jeg har en plen jeg må pleie, men fordi jeg lurte på om jeg kunne finne noen spennende data. Da gjorde jeg to interessante oppdagelser, som enhver produsent og forhandler burde være klar over.

 

Det første jeg oppdaget var at det finnes en endeløs rekke av artikler skrevet av redaksjonelle medier, samt produktanbefalinger skrevet av forhandlere og produsenter. Dette er selvsagt matnyttig informasjon, og gode vurderinger kan brukes i reklame. Men det er det andre funnet som jeg tenker er enda mer spennende.

 

Dette er selvsagt matnyttig informasjon, og gode vurderinger kan brukes i reklame.

Illustrasjon hentet fra kavli.no

 

Det mest spennende er at dette er et spørsmål som blir stilt i en rekke forum – av potensielle kunder som ikke vet hva de bør investere pengene sine i. I de fleste trådene jeg leste gjennom registrerte jeg at den som trenger hjelp, også er meget detaljert i beskrivelsen av problemet. “Ikke tilgang til strøm”, “Pris ca. 3000 kr” og “Må ha oppsamler” er eksempler på detaljer hentet ut fra beskrivelsene i spørsmålene.

 

Mye verdifull innsikt i dialogene

 

Dialogene i forumene byr på en gylden mulighet for å bygge merkevarekjennskap og få nye kunder. Derfor er det noen spørsmål du må stille deg selv:

 

• Hva er det personene lurer på? Hva er de vanligste spørsmålene de har?
Hvis du oppsummerer spørsmålene som stilles i slike forum, kan du trekke ut elementer som gjentar seg. Med denne kunnskapen kan du skrive svar på nettsidene dine, slik at andre senere kan finne det de lurer på hos deg.

 

• Hvordan omtales dine produkter av personer som allerede har brukt dem?
Like verdifullt er det å forholde seg til tilbakemeldingene som dine produkter får. Hva har kundene vært fornøyd med, og hva har de vært misfornøyd med? Kan du gjøre endringer på produktene, eller kanskje på budskapet, for å forbedre opplevelsen?

 

Begge deler er viktig for videre å utvikle forholdet til kunder og potensielle kunder.

 

Hvordan du bør gå frem

 

Forestill deg at du overvåket alle disse kanalene, slik at du ble varslet så fort noen snakket om hvilken gressklipper de skulle velge. Da kunne du gått inn og fulgt dialogen, og fått en forståelse for hva som blir anbefalt i disse trådene. Du kan også, dersom det passer i dialogen, ta del i samtalen og veilede forbrukeren. Du bør nok ikke gjøre direkte salgsfremstøt i dialogen, da vedkommende mest sannsynlig er ute etter kunnskap og ikke er klar for å kjøpe. Men du kan tilby informasjon fra innholdet du selv har laget, som du vet vil gi forbrukeren innsikten han er på utkikk etter.

 

Det er ikke alle som lurer på det samme som stiller samme spørsmål. Det er også tenkelig at flere finner sine svar i tidligere tråder. Så når svarer på ett spørsmål i et forum, kan du oppleve at flere vil lese det. Det kan medvirke til at de senere blir kunder.

 

Ikke bare gressklipperselgere:

 

Dette gjelder for en rekke produkter: Forbrukeren opplever et behov, men har for lite kunnskap selv til å avgjøre hva som er en god løsning. Og fordi vi som forbrukere ønsker tips fra likesinnede, og tar oss god tid til å ta avgjørelser hvor det er snakk om større økonomiske investeringer, henvender vi oss til steder hvor vi kan få tilbakemeldinger fra personer med egne erfaringer. Dette kan du tjene på å følge med på.

 

Prøv selv – Google tilsvarende om egne produkter og se hva du finner. Det kan være mer der ute enn du trodde!

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>