Prøv gratis
Endringer i media og millennium-generasjonens påvirkning

Endringer i media og millennium-generasjonens påvirkning

May 8th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

Det er ingen tvil om at den teknologiske utviklingen vi er vitne til i dag er med på å endre våre medier. Men før vi kan kalle dette en reell endring, må også forbrukeratferden endres. Hvilken målgruppe endrer raskest forbrukeratferd? Det er nettopp her millenniumsgenerasjonen kommer inn i bildet!

 

Generasjonen av tenåringer og mennesker i tjueårene er de første «digitale innfødte». Millenium-generasjonen, også kalt Generasjon Y, er mennesker som er oppvokst med internett og en mengde digitalt utstyr. Deres bruk av media og teknologiske innovasjoner danner et kretsløp som livnærer seg selv. Så snart disse unge menneskene føler seg tilfreds og komfortabel med nye innovasjoner, forandres deres forventninger også til andre produkter. Før du vet ordet av det, er det nettopp din dør de banker på med sine «nyfødte» forventninger.

 

Med dette i betraktning er det ingen overraskelse at medier og markedsføring i stadig større grad er opptatt av å kunne møte millennium-generasjonen.  Alle ønsker en bit av denne kaken og kjemper hardt for gruppens oppmerksomhet. Det aller viktigste er å kunne kartlegge hvordan deres atferd vil endres i nærmeste framtid.

 

Hva er det millennium-generasjonen vil?

 

De digitale innfødte ønsker å ta i bruk medier og innhold på en måte som er:

 

    • Sosial – En stor forandring har skjedd sted i sosiale medier. Sosiale medier handler ikke om den enkelte person lenger, men også deling av artikler, bilder og videoer.
    • Brukergenerert – Disse menneskene ønsker å være en del av produksjonsprosessen. Aktuelle eksempler på dette er Disney med deres «Maker Studios» og Univision med «Creator Network», og selvfølgelig YouTube og deres kanaler. 
    • Kort – Millennium-ungdommen multitasker av natur, men er likevel svært lett å distrahere. En «Vine» med sine seks sekunder lange videoklipp passer perfekt for deres korte oppmerksomhetsspenn. 
    • Interaktivt – Denne generasjonen ønsker at deres tanker og meninger blir lagt merke til.
  •  
    • Mobilt – Her trengs det ikke sies stort mer. Millennium-ungdommen lever i symbiose med sine mobile enheter. 
    • Dynamisk (bildesentrert) – Et bilde sier mer enn tusen ord. I tillegg er et bilde mer effektivt enn kun tekst.  

 

Filterboble eller ikke?

 

Med et hav av muligheter, som åpner for unik atferd når det kommer til konsumering av innhold og personalisering, må følgende spørsmål stilles: Blir mennesker i større grad utsatt for meninger som er like deres egne?

 

Media Insight Project avdekker at realiteten blant millennium-ungdommer i USA viser faktisk at det ikke nødvendigvis er slik. Overraskende nok ser det ut til at sosiale medier utsetter millennium-generasjonen for flere nyheter enn om de bare bruker tradisjonelle medier. Dette viser fraværet av en filterboble, som betyr at folk blir utsatt for en begrenset mengde meninger. Måten millennium-ungdommen konsumerer nyheter og annet innhold på er så sterkt avvikende i forhold til tidligere generasjoner at det ikke er lett å komme med entydige konklusjoner.

 

Hva kan du forvente i femtiden?

 

I Finland har forfatteren Jussi Valtonen i sin mye omtalte bok «They Know Not What They Do», laget et fascinerende scenario for hvordan innhold kan bli konsumert i fremtiden. Han omtaler en ny opplevelsesenhet kalt «iAm», som grundig forandrer måten familiens millennium-datter konsumerer media på – med familiens far som forsøker å følge hennes atferd. Den nye bærbare gadgeten tilpasser seg brukerens tanker, og presenterer med det proaktivt egnet innhold rett foran øynene til brukerne. Nytt og interessant innhold dukker opp for brukeren før han/hun i det hele tatt tenkte tanken. Er dette bobler som sniker seg inn på igjen?

 

Scenarioet åpner opp for helt nye muligheter for presentering av innhold, for å ikke glemme annonsering. Selv om vi snakker om fiksjon, virker det heller ikke så surrealistisk – hvem vet? Det er mulig det er en slags “iAm” som er under produksjon et eller annet sted i verden – uten tvil vil millennium-barna stå først i køen for å sikre seg dette.

 

Hva med oss andre? Hvor vil millennium-generasjonen gå med deres mediebruk, vil vi følge etter – før eller siden?

 

Denne posten er opprinnelig skrevet av Pirjo Viinamäki

Tags: ,

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>