Prøv gratis

Hva er GDPR og hva innebærer det for deg?

October 31st, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

GDPR er i dag på alles lepper, men hva betyr egentlig GDPR og hva slags betydning har det for deg som jobber med inbound marketing?

 

25. mai 2018 trer de nye personvernreglene, også kalt The General Data Protection Regulation (GDPR), i kraft. Denne skal erstatte dagens personverndirektiv og vil være gjeldende i hele Europa. Formålet de nye reglene er å beskytte enkeltpersoners personopplysninger, gi dem kontroll over egne personopplysninger, og beskytte dette i hele EU og EØS.

 

Her skal privatpersoner ha tilgang til registrerte data om seg selv og mulighet til å slette opplysninger til enhver tid. Alle virksomheter får nye plikter og et større ansvar tilknyttet innsamling, behandling og sletting av persondata.

Likevel vil store deler av dagens personverndirektiv gjenspeile seg i den nye lovgivningen. GDPR bygger nemlig på dagens lovverk.

 

Ansvaret i den enkelte virksomhet øker betydelig fra det dagens personverndirektiv.
GDPR definerer persondata, eller personopplysninger som all informasjon som kan relateres til en person. Dette kan være navn, e-postdresser, informasjon om tidligere og nåværende arbeidsgivere, informasjon om nåværende og tidligere GPS-plasseringer, IP-adresser og posteringer i sosiale medier. Dersom du i dag behandler noen av opplysningene ovenfor har du også opplysningsplikt overfor alle enkeltpersoner knyttet til disse opplysningene. Selv lagring av ubrukt data defineres som behandling av persondata.

 

Det en del grep du må ta allerede i dag for å unngå å havne bakpå og risikere store bøter, selv om det er en stund til 25. mai 2018. Ved overtredelse kan du risikere å bli bøtelagt med med bøter tilsvarende 4 prosent av konsernets omsetning eller 20 millioner euro.

 

INBOUND MARKETING OG GDPR

 

Inbound marketing bygger på markedsaktiviteter som trigger potensielle kunder til å oppsøke din bedrift for mer kunnskap og informasjon. I motsetning til Outbound marketing, der bedrifter kontakter vilkårlige mennesker som verken er kjent med bedriften eller hva de tilbyr.

 

Jobber du etter Inbound-metodikken må du ha i bakhodet at det her er opptil hver enkelt besøkende å legge igjen personopplysninger og samtykke til at dette blir behandlet. Derfor må du produsere verdifullt innhold som gjør den besøkende villig til å legge igjen sine opplysninger.

 

Ikke alle lesere av dine nyhetsbrev og blogginnlegg er klar over at du i dag bedriver datainnsamling med hensikt i å spisse og tilpasse kommunikasjon mot akkurat dem. Du ønsker å hjelpe den potensielle kunden med å løse deres behov eller problemstilling. Derfor tjener du godt på å våre åpen og opplyse leseren av dine blogginnlegg og nyhetsbrev at det er nettopp dette som er formålet med innsamlingen av deres e-postadresser og øvrige personopplysninger. Har du ikke gjort det tidligere anbefales det på det ytterste, og fra 25. mai 2018 blir dette påbudt som en følge av GDPR.

 

SLIK FORBEREDER DU DEG TIL GDPR 2018

 

Her følger noen grep du må ta, helst så tidlig som mulig for å være godt forbredt til den nye personvernreglene trer i kraft:

 

  • Utvikle en personvernpolicy hvis denne ikke er på plass allerede. Denne skal ikke være en oppramsing av hva personopplysningene kan brukes til, men hva de SKAL brukes til og hvordan de behandles. Videre skal den forklare hvordan bedriften samler inn og lagrer opplysningene.

 

  • Lag et synlig og klart samtykke for den besøkende. Det må fremgå tydelig av samtykket hva den besøkende samtykker til når vedkommende legger igjen sine personopplysninger. Her er det bare fordeler å hente hvis du legger det opp på en korrekt og smart måte. Klarer du å definere klare temaer for hva den besøkende vil motta i fremtiden, kan du spisse kommunikasjonen mer, og unngå unødig kontakt.

 

  • Kjøre double opt-in. Hver gang besøkende samtykker til å dele personopplysninger ved å f.eks. melde seg på nyhetsbrev, vil de motta en e-post med en lenke der de kan bekrefte dette. Her vil du oppnå en ryddig samling av leads, samtidig som at du er helt sikker på at den besøkende er en reell mottaker i fremtiden.

 

  • Retten til å bli glemt. Dette er noe av det viktigste med GDPR. Det skal være enkelt å melde seg av f.eks e-postlister og abonnementer. Hold listene oppdatert med opt-outs og fjern de for godt.

 

Er du i gang med forberedelsene til mai 2018? Hvis ikke anbefaler vi deg å sette i gang allerede i dag.

 

En god start kan være å kartlegge hvordan personopplysninger blir behandlet i din bedrift og gradvis gjøre dette til en åpen prosess, slik at dine kunder og prospects får nok innsikt i hva dataen brukes til før GDPR trår i kraft.

 

 

Tags: , , ,

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>