Prøv gratis
Twitter-in-Corporate-Communications-M-Brain-e1435218884853

Kommuniser personlig – bedriftseksperter på Twitter

februar 7th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

Kommunikasjon går fra person til person. Det gjelder også kommunikasjon fra bedrifter. Det kreves ekte ansikter med ekte stemmer og meninger, i tillegg til den mer formelle Twitterkontoen. På samme måte som vi snakker om B2B eller B2C, snakker vi også om H2H – ”Human to human”.

 

Folk vil vite hvem de snakker med

 

”Bedrifter må vise frem sine ansatte, og ikke gjemme seg bak sine logoer”. Det sa entreprenør og ekspert på sosiale medier, Jana Nystrøm, under SoMeAwards i november 2014.

 

Et godt eksempel er den finske kaffeprodusenten Paulig og deres ansattambassadørprogram, Paulig HUB. Ansatte i forskjellige avdelinger oppfordres til å bruke sosiale medier for å dele sine historier og erfaringer. På denne måten kan mennesker med stor ekspertise og lidenskap for sitt arbeid, skape et interessant og personlig innhold som deres følgere kan relatere til.

 

Offisielle bedriftskontoer spiller en viktig rolle på Twitter, enten det gjelder å yte kundeservice eller å dele relevant informasjon. Likevel er det ofte en fordel når kommunikasjonen har et personlig preg. Det er i de fleste tilfeller enklere å kommunisere med en ekte person enn en offisiell bedriftskonto på Twitter. Vi stoler mer på mennesker med like preferanser, enn bedrifter og reklame.

 

Ekspertenes stemmer på Twitter viser frem en kompetent organisasjon, som respekterer sine medarbeidere. I krisesituasjoner er det ofte enklere å ha et ansikt å referere til – et ansikt som representerer bedriften er som oftest til stor hjelp når man skal løse utfordringer i slike situasjoner.

 

Twitter kan benyttes for å holde seg oppdatert

 

Det kan også lønne seg for selvstendige næringsdrivende å være aktive på Twitter. Man kan både følge og bidra i diskusjoner, samt lære seg mer og få nye ideer. Susanna Tirkkonen, Head of Social Media Consultaty, M-Brain oppfordrer ansatte, selvstendige næringsdrivende og bedrifter til å prøve Twitter:

 

“The beauty of Twitter lies in the fact that it enables you to express yourself shortly and to-the-point, and also to follow very prominent persons and organizations. Twitter is excellent when it comes to following urgent news, politics, conferences and all kind of trending topics on a global scope. It is very educational and a great arena to keep you up-to-date with anything in your profession.”

 

Det kan være noen som snakker om deg og din bedrift på Twitter akkurat nå! Da er det viktig å vite hva disse diskusjonene handler om – er kundene misfornøyde med noe, eller er det behov for andre tjenester? Her er det mange som føler at det er bedre å snakke med en person fremfor en bedrift. En person med et ansikt har ofte en større mulighet til å konversere med andre Twitter-brukere.

 

Det skjer ikke av seg selv – bedrifter må bidra

 

Det er ikke alle som er interessert i å bruke Twitter, selv om det er bedriftens policy å øke tilstedeværelsen på Twitter gjennom ansattambassadører. Men det er mulig å øke engasjementet gjennom å skape en organisasjonskultur. Gode holdninger til sosiale medier spiller en stor rolle, og viktigheten av dette må forstås av bedriftens ledelse. Det er for eksempel ikke en god løsning å begrense de ansattes tilgang til sosiale meder i arbeidstiden hvis man skal opp nå god H2H-kommunikasjon.

 

Twitter er ikke bare en lønnsom arena for folk som jobber med kommunikasjon, men for alle bedrifter og organisasjoner. Det er viktig å finne personer internt i bedriften som er interessert i å bruke Twitter, og ved behov tilby dem hjelp og trening i bruk av sosiale medier.

 

Denne posten er opprinnelig skrevet av Kiia Etelävuori.

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>