Prøv gratis
innholdsmarkedsforing - medieovervåking

Medieovervåking som verktøy i din innholdsmarkedsføring

September 20th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

Medieovervåking er mye mer enn utklipte avisoppslag og sporing av mengden merkevareomtaler i sosiale medier. Med rette søkeord kan også markedsførere på lik linje med PR-folk forbedre sitt arbeid, spesielt knyttet til innholdsmarkedsføring.

 

Over 3,7 milliarder mennesker er i dag online. Flere og flere avishus digitaliserer seg, og din målgruppe er mest sannsynlig også å finne på nett. Som markedsfører er du garantert kjent med at rundt 65% av beslutninger som innebærer innkjøp er tatt før en potensiell bedrift blir kontaktet av kunden. Her gjelder det å være tidlig ute i dine potensielle kunders kjøpsreise, og vise hva du kan tilby. Du ønsker å hjelpe dine potensielle kunder og utdanne dem innen forskjellige fagområder som du leverer på og som interesserer dem.

 

Gjør arbeidet enklere for deg selv

En hovedregel når det kommer til innholdsmarkedsføring er å fortelle sannheten basert på korrekte data. Dette bygger troverdighet hos ditt publikum. Bruk av relevant og korrekt data indikerer at du er en troverdig aktør i markedet og gir innholdet kontekst. Det kan være utfordrende å skape en «story» basert på data, og det er nettopp her medieovervåking kommer inn i bildet. For at ditt publikum skal tro på noe du tror på, er du nødt til å henvise til virkelighet. Du kan enkelt referere til relevant data tatt ut fra din medieovervåking.

 

Hold deg oppdatert og lytt til din målgruppe

Hva skrives om din bedrift, din bransje og ditt marked? I et hav av informasjon og data kan det være svært utfordrende å finne relevant informasjon. Du ønsker å vite hva dine kunder ser etter og hva de ønsker å lære mer om. Et google-søk gir svar på mye, men hvordan skal du finne data som går tilbake i tid og som er relevant for deg?

 

Med et riktig medieovervåkingsverktøy kan du enkelt følge med på egenomtale, hva dine potensielle og eksisterende kunder publiserer om deg og din bransje. Dette gir deg mulighet til å følge opp publisitet og komme med innspill og tilpasninger.

 

Det vil også være enklere for deg å produsere innhold som treffer din målgruppe. Verktøyet gir deg mulighet til å overvåke kunder, konkurrenter og markedet. Du kan enkelt gjøre søk i arkiv, samt følge med i nåtid.

 

Følg med på konkurrenter og trender

Hva skrives om konkurrentene, og enda viktigere; hva skriver konkurrentene dine selv? Muligheten du får ved å overvåke konkurrentene dine bidrar til at ditt arbeid blir enklere og annerledes. Du kan bruke verktøyet for å avdekke mønster, se hva de publiserer og hvordan de skriver. Bruker du dette som utgangspunkt for ditt arbeid, har du mulighet til å forbedre ditt eget arbeid og optimalisere dette i forhold til hva din målgruppe ønsker å lære mer om.

 

Du får også mulighet til å skille deg ut på områder som din målgruppe finner av verdi. En potensiell kunde ser oftere etter ulikheter enn likheter hos forskjellige tilbydere, før de går for det beste alternativet. En ting er å gjøre som alle andre, i håp om å passe inn, men en annen ting er å kunne gjøre noe annerledes og skille seg ut. Tilby noe annet på sosiale flater, enn det mest «mainstreame» som alle andre også gjør.

 

Planlegg bedre

Du kan enkelt sette opp varsler på relevante søkeord som er av verdi for deg. Du kan kontinuerlig motta varsel på e-post eller telefon når det skrives noe om din bedrift, dine konkurrenter eller din bransje. Dette er verdifullt når det oppstår krisesituasjoner, men også når du skal planlegge dine neste publiseringer.

 

I skrivende stund kan noen diskutere din merkevare eller lure på ting din bedrift kan svare på. Her vil du ikke gå glipp av muligheten til å være synlig.

 

Andre nyttige funksjoner for deg som jobber med markedsføring

  • Tilpass publiseringer og spiss disse mot din målgruppes behov, enten dette er på egen blogg eller sosiale flater

  • Tilpass dine tilbud i forhold til behov i markedet

  • Få inspirasjon til nye blogginnlegg, twittermeldinger og annet innhold du kan publisere

  • Ta ut statistikker på relevante saker. Disse kan fremstilles som stilige infografer som også     kan presenteres innad i bedriften på strategisk nivå

 

Ikke gå glipp av noe som skrives om din bedrift, konkurrenter, kunder eller bransjen på sosiale medier eller i redaksjonelle medier. Prøv medieovervåking gratis i 14 dager.

 

Tags: , ,

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>