Prøv gratis

Omdømme og omsetning – hånd i hånd

May 15th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

Dagligvarekjeden Rema 1000 lanserte 4. januar 2017 appen ”Æ” med pomp og prakt. Med fokus på pris for sluttkunden, skulle Rema gjøre det billigere å være lojal. Men appen ble fort upopulær av flere grunner, blant annet fordi kundeinformasjonen ikke var beskyttet i starten.

 

På samme tid lanserte Rema en strategi kalt “bestevenn”, som går ut på å slanke antall leverandører i sortimentet for å gi økt synlighet til de gjenværende. Bestevennene er leverandører som får langsiktige og eksklusive avtaler med Rema. Det er et ytterligere ledd i arbeidet for å kunne senke prisene for lojale kunder.

 

Her gikk mye galt – skal vi tro ekspertene.

 

Utfordringen med “bestevenn” er at strategien ekskluderer en rekke kjente og kjære merkevarer. Det falt ikke i god jord hos den norske forbrukeren. Strategien fikk mye negativ medieomtale. En side av saken som fikk spesielt stor oppmerksomhet, var hvordan effekten påvirket produsenten Mack. Kombinasjonen av at lanseringen ikke levde opp til forventningene Rema hadde skapt i forkant, i tillegg til problemene med kundedata, har gjort at mange forbrukere har valgt bort butikkjeden.

 

I følge Kantars omdømmemåling 2017 falt Rema 1000s omdømme med 32 poeng, og er det selskapet som faller mest i år.


Omdømme
betyr blant annet dom og vurdering av andre – og benyttes i dag i betydningen renommé. I markedssammenheng defineres det som “[…]summen av forventninger omgivelsene har til et selskaps produkter, tjenester og aktiviteter i forhold til forretningsmessige, sosiale og finansielle prestasjoner.” – altså hvor forventinger og opplevelse møtes.

 

2. mai skrev VG at omsetningen til Rema 1000 falt med over tre prosent i januar og februar, før det falt det ytterligere med 7,1 prosent i mars og april. I samme periode økte konkurrenten Coop Extra med tilsvarende omsetning – uten spesielle tiltak. Dette tyder på at forbrukerne som forlot Rema i stor grad endte opp hos Coop Extra.

 

Alt dette viser at omdømme har direkte påvirkning på omsetning og hvor viktig det er å holde øye med omdømme og respondere på eventuell negativ omtale. Det er sentralt for deg som har ansvar for merkevaren og kommunikasjon – som leder, markedsfører eller kommunikasjonsansvarlig.

 

Kontinuerlig overvåking av omtale, sammen med analyser som forteller om utviklingen over tid er viktig for å sikre at du har full kontroll. På denne måten unngår du kanskje å havne i en tilsvarende situasjon i fremtiden.

 

 

Tags:

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>