Prøv gratis

Opinionsledere – hva er det og hvordan kan du tjene penger med dem?

May 30th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

Opinionsledere er viktige personer for alle som jobber med kommunikasjon. Men det er ikke alle som tenker på hvor verdifulle de er, eller hvorfor du bør bruke dem.

 

Tenk deg at du er i tvil om du skal bruke penger på å se en film på kino i helgen, og du vil sikre deg at du ikke kaster bort penger. Derfor velger du å henvende deg til en kollega du anser for å være en filmentusiast og filmkjenner, og som du vet har sett filmen på kino allerede. Hun forteller deg at den ikke var så god, derfor kan du godt vente til den kan leies billigere. Du lar så være å gå på kino og følger din kollegas råd.

 

Da har du akkurat blitt påvirket av en opinionsleder.
Et annet eksempel er dersom denne samme filmkjenneren du jobber med forteller deg om en film som du ikke har hørt om tidligere. Men fordi kollegaen din mente filmen var så god, velger du å dra på kino samme dag for å se den.

 

Definisjon:

 

I følge Store Norske Leksikon er en opinionsleder “en som øver innflytelse på andres holdninger eller påvirker andres beslutninger.”

 

Opinionsledere finner vi i de fleste nisjer, og de har mye å si for hvordan noe blir oppfattet av øvrigheten. Teorien om slike påvirkere bygger på en antakelse om at mottakerens oppfatning av en sak er avhengig av hvordan opinionslederen formidler budskapet.

 

En opinionsleder i dag blir ofte kalt ”Influencer”. Eksempler på personer som kan ha stor påvirkning er fotballspillere, forretningsfolk og skuespillere.

 

Da Sophie Elise skrev i mars 2015 at palmeolje i påskeegg var en uting, endret det oppfatningen til mange i den norske befolkningen. Plutselig var det et stort antall som mente at palmeolje var en skikkelig uting, uten at de har satt seg ytterligere inn i saken. Måten palmeolje ble presentert på i blogginnlegget til Sophie Elise, skapte en ensidig oppfatning hos mottakerne. Og selv om det ikke påvirket salgstallene til Freia det året, har det satt palmeolje på dagsorden i en debatt som fortsatt pågår to år senere.

 

Dette eksempelet viser hvor viktig Influencere er, og hvor verdifull de kan være for et produkt eller en merkevare hvis budskapet blir formidlet på en positiv måte.

 

Øk omsetning med Influencere

 

Du bør både nå frem til opinionsledere med markedsføringsarbeidet og bruke dem som kanal for å formidle ditt eget budskap.

 

Det finnes flere måter å engasjere opinionsledere på, avhengig av hvilket segment du ønsker å nå. Du kan engasjere enkeltpersoner med bred rekkevidde hos aktører som United Influencers, eller engasjere mange Influencers med mindre rekkevidde – såkalte Micro Influencers – billigere gjennom aktører som Peersway. På Social Media Days 2017 ble det presentert gode eksempler på hvor bredt man kan nå ut gjennom Micro Influencers.

 

Hvis du ikke finner noen hos denne typen aktør, kan det være nødvendig å henvende seg direkte til opinionslederen selv. Det er ikke alle som er tilknyttet et byrå.

 

Det som er viktig å tenke på er hvilken målgruppe Influenceren når ut til, slik at du sikrer at mottakerne er i riktig segment. Selv om Geeohsnap har noen millioner følgere på Snapchat, betyr ikke det at hans følgere er de samme du ønsker å påvirke. Dette må du forsikre deg om i forkant for å ikke kaste bort penger.

 

Husk tilbake til eksempelet med kollegaen som anbefalte deg filmen. Tenk deg at denne kollegaen din også har en anerkjent filmblogg med 10.000 månedlige lesere. Og tenk deg at når hun forteller om den samme filmen, bestemmer 30 prosent av leserne hennes seg for at de også vil se denne filmen. Da selger plutselig Nordisk Film Kino(NFK) 3000 nye billetter. Til 120 kr billetten er det en omsetningsøkning på 360.000,-. Det ville være en god investering for NFK å betale din kollega 20.000 kr for å se filmen og skrive om den.

 

 

Tags:

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>