Prøv gratis

Opoint blir M-Brain

January 2nd, 2017 Posted by Nyheter No Comment yet

Gründerselskapet Opoint skifter navn 1. januar og det lille oppstartsselskapet fra Kolbotn i Oslo, blir en del av et globalt selskap med hovedkontor i Helsinki, Finland.

 

I april 2016 fikk medieovervåkingsselskapet Opoint AS nye finske eiere. I den anledning får Opoint ny profil fra 1. januar, og skifter navn til M-Brain.

 

– Reisen fra det lille kontoret til her vi er i dag, har vært strabasiøs og spennende. Nå ser vi spent frem mot fortsettelsen som en del av et globalt medieovervåkingsselskap, sier Terje Andersen, CEO i Opoint.

 

M-Brain er et globalt selskap med kontorer i 13 land, etter oppkjøpet av Opoint. Selskapet har vokst eksponentielt de siste fem årene gjennom en rekke oppkjøp, og Opoint Holding er siste tilskudd i familien.

 

Fra Kolbotn til verdensledende

 

Rune Kleveland, IT-sjef i Opoint siden 2000, forteller historien til selskapet som startet i små kontorer på Kolbotn.

 

– Opoint, den gang Viewpoint AS, er et gründerselskap startet av Per Einar Arnstad i 1996. Det startet med utviklingen av et system for å strukturere HTML-innhold fra nettsider. Målet var å hente ut informasjon fra hvilken som helst nettside og strukturere den på måter som kunne gi verdi. Et eksempel på et tilsvarende program er det som brukes av prisguide.no – en tjeneste som sammenligner priser på varer på nettet.

 

Orkla Media kom på banen i 2000 og spyttet inn 27 millioner kroner i selskapet. Drømmen var å selge selskapet til en amerikansk aktør som kunne ta teknologien til hele verden. I 2001 mente vi at teknologien kommet så langt at Per Einar, sammen med Rune, reiste til USA for å selge inn teknologien.

 

– Dessverre var avreisedato i midten av september i 2001, og Per Einar og jeg kom til statene var interessen for å investere i et lite norsk selskap begrenset.

 

Tilbake til Norge tomhendt, ble gründerne tvunget til å tenke nytt hvis de skulle overleve som selskap. Det ble besluttet å fokusere på bare en del av det teknologien kunne brukes til, nemlig medieovervåking.

 

– I 2003 endret internett seg og nettsider begynte å bli mer avanserte, noe som igjen tvang oss til å tenke nytt. Da utviklet Opoint det første crawlingsystemet basert på åpen kildekode fra en nettleser, for å følge utviklingen av internett. Denne teknologien er grunnlaget for det systemet Opoint bruker i dag, som er ledende i verden.

 

– I 2007 ekspanderte Opoint igjen da vi begynte å se utenfor egne landegrenser. I Sverige kom vi over et selskap som het Agent25, som også drev med medieovervåking. Agent25 hadde mange kunder, men en sviktende teknologi – og da vi kontaktet dem for å tilby vårt innhold til dem virket det som om det var i grevens tid for selskapet.

 

Dette betød starten på Opoints internasjonalisering. Samme år ansatte Opoint Peter Tonstad – som senere ledet Tidal – som daglig leder. Han så potensialet i å levere innhold til andre medieovervåkere, og pakket kofferten og satt kursen mot Europa.

 

– Det var ikke lett i starten for et lite selskap fra Oslo å skulle selge inn teknologi til store medieovervåkere i Europa, men gjennom hardt arbeid fikk kontrakter ledende aktører, blant annet Precise i England og Argus De La Presse i Frankrike. I dag leverer vi også til NLA og PMG, som er rettighetsorganisasjoner i England og Tyskland, samt store medieovervåkere over hele verden.

 

Veien videre som M-Brain

 

Opoint har vokst videre siden den gang, gjennom oppkjøp av både Siste Nytt AS i 2007 og fusjon med Infopaq i 2013.

– Å kjøpe Siste Nytt var et naturlig valg da de leverte en tjeneste som passet inn i porteføljen vår, og de hadde lenge vært en samarbeidspartner til Opoint. Fusjonen med Infopaq tok oss enda lenger, og gjorde at vi fikk et solid fotfeste i Skandinavia, forteller Terje Andersen.

Vekstambisjonene er fortsatt like sterke i dag, og nå er fokuset å se hvordan Opoints teknologi og M-Brains teknologi sammen kan bli enda bedre.

Det første som vil merkes er at vi styrker vår analyse- og rådgivningstjeneste – en sentral del av M-Brains kjernekompetanse. I november begynte Oddmund Vaagsholm som leder for analyse- og rådgivningsavdelingen. Dette var første ledd i å styrke kompetansen og kapasiteten på dette området.

Vi har også første nye tjeneste fra M-Brain klar, som er bransjerapporter kalt Industry Insight – oppsummeringer av de viktigste globale nyhetene innen ulike bransjer, levert daglig i innboksen til bedriftsledere.

 

Fremtiden ser altså lys og spennende ut nå som Opoint blir M-Brain – både for oss og våre kunder.

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>