Prøv gratis
sosiale medier for å engasjere

Sosiale medier for å engasjere

januar 11th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

For en del år siden fant Samsung ut at deres største konkurrent Apple, utviklet sin første smartklokke. Hvordan gjorde de dette?
Samsungs sosiale medie-team la merke til et stort antall klokkemakere og klokkedesignere i verdensklasse som hadde sjekket inn på Apples hovedkvarter i Coupertino, California via den tidligere populære appen Foursquare. Samsung dro da den eneste logiske konklusjonen – at Apple benyttet tiden til å intervjue og ansette mennesker som skulle gjøre noe med klokker.

 

Ingen vet hvor korrekt eller sann denne historien er, men den gir oss en god indikasjon på hvor viktig det er blitt med medieovervåkning, særlig av sosiale medier, for bedrifter som ønsker å vite alt om deres konkurrenter og deres handlinger.

 

Sosiale medier er et verktøy som blir brukt i stadig større grad, ikke bare av markedsføring og kommunikasjon, men også av Marketing intelligence(MI).

 

Noe lignende kunne man se på overvåkingen av sosiale medier og Intelligence-workshopen, jeg arrangerte på M-Brain konferansen(tidligere GIA konferansen) i Amsterdam. Deltakerne var her fra forskjellige næringer og alle med forskjellig bakgrunn når det kom til bruken av sosiale medier.

 

Fullstendighet fremfor erstatning

 

Workshopen i Amsterdam dekket flere forskjellige felt når det gjaldt sosiale medier. Alt fra taktisk PR og strategisk merkevarebygging, til nye muligheter for overvåkingen av sosiale medier. Det foregikk diskusjoner blant de deltakende gjestene. Det kom fram at utfordringen med sosiale medier i MI-arbeid er at de eksisterende verktøyene ikke er kraftige og fullstendige nok til at man kan få en fullspekket overvåkning som dekker alle relevante områder.

 

Diskusjonene var etter min mening innholdsrike.  De viste hvor mye MI-profesjonelle forventer av sosiale medier som verktøy. Overvåkingsverktøy er nok ikke feilfrie som de er, men det gir god innsikt i hvordan kunden, konkurrentene og andre viktige aktører handler og tenker. Og de forbedrer seg stadig vekk.

 

Sosiale medier må sees på som et viktig element som gjør tradisjonelle Market intelligence verktøy fullstendige, ikke at det er en erstatning for disse.  Etter min mening er Twitter og andre lignende tjenester viktige ressurser når det kommer til å avdekke signaler om endringer av holdninger og meninger før de faktisk blir en trend.

 

Det er også viktig å huske at sosiale medier og overvåkning av sosiale medier ikke bare er enveis kommunikasjon – sosiale medier handler ikke kun om å publisere, men også om å engasjere!

 

Denne posten er opprinnelig skrevet av Susanna Tirkkonen, Head of Social Media Consultancy M-Brain.

 

 

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>