Prøv gratis
fortjente-medier-pressemelding

Hvor langt kan du nå ut gjennom fortjente medier?

January 9th, 2018 Posted by Blogg No Comment yet

Har du tenkt på hvor bredt og langt du egentlig kan nå ut hvis du får en sak på trykk i norske nett- og papiraviser?

Å bygge merkevarekjennskap og formidle viktige budskap til hele målgruppen er en utfordring for alle som driver med kommunikasjon og markedsføring. Men det er ikke alle bedrifter som har store markedsføringsbudsjetter. Så hvordan kan du oppnå bred spredning, uten å investere i dyre markedsføringskampanjer?

En måte å gjøre det på er å oppnå synlighet i fortjente medier. Fortjent omtale er når andre omtaler dere i sine kanaler, til forskjell for betalte og eide medier, hvor du henholdsvis kjøper synlighet eller oppnår det gjennom egne kanaler. Når du får omtale i en avis eller referanse i et blogginnlegg, er det eksempler på fortjent omtale.

Det er ikke bare på initiativ av dem som eier kanalen at du kan oppnå fortjent omtale. Du kan bidra til det på egenhånd – spesielt når det gjelder å få omtale i norske aviser.

 

Rekkevidde i redaksjonelle medier

Kantar undersøker årlig lesertall for norske aviser, og undersøkelsen i 2016 tok for seg 163 papiraviser, 113 aviser på mobil og 137 nettaviser. Fra tallene som fremkommer der kan vi hente en del data som er interessant for enhver som ønsker å bygge merkevarekjennskap på denne måten.

I 2016 hadde norske papiraviser til sammen 6,7 millioner daglige lesere, og i samme periode hadde netttaviser 7,7 millioner daglige lesere. Dette betyr at det er et voldsomt potensiale i rekkevidden du kan oppnå gjennom fortjente medier.

Hvis dere blir omtalt på for eksempel VG-nett kan dere nå over to millioner lesere. Hvis dere kommer på trykk i mindre lokalaviser er det fortsatt mulighet å oppnå god nok rekkevidde. Hvor dere bør ha som mål å bli omtalt, bør avhenge av hvem målgruppen er og hvor du finner dem. Sjekk tallene for de ulike mediene her.

Det er verdt å merke seg at enkelte leser mer enn én avis om dagen, og kan lese nyheter både på nett og papir.

 

Hvordan utnytte denne muligheten?

Hvis du kan produsere pressemeldinger eller saker som er interessant for allmenheten, og få distribuert sakene til relevante mediehus, vil du potensielt nå ut til hundretusenvis av lesere – kanskje flere. Det er selvsagt ikke for alle å produsere gode, ferdige saker som mediene vil trykke.

Hvis du ikke har erfaring med det selv, kan du enten forsøke selv etter å ha lest hva en god pressemelding inneholder, eller engasjere aktører som kan gjøre jobben for deg, slik som Newswire.

 

Hva trenger du?  

Det er et par ting som må på plass:

  • En som kan skrive saker – enten en innholdsredaktør internt eller som dere leier inn
  • Et system som lar deg sende ut pressemeldinger til mediehus i Norge – en såkalt pressemeldingstjeneste. (Det kan du prøve gratis her)
  • Medieovervåking – for å følge med på om sakene dine kommer på trykk og i hvilke medier som plukker opp sakene. (Det kan du også prøve gratis)

 

Ønsker du hjelp med pressemeldinger eller med analyser, som måler hvor bredt du faktisk når ut gjennom medieomtalen din? Vi svarer gjerne på spørsmålene dine! Kontakt oss her

Tags: ,

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>