Prøv gratis
vinne-over-konkurentene-medieovervåking

Slik vinner du over konkurrentene

August 7th, 2017 Posted by Blogg No Comment yet

Hvordan skal du vinne over konkurrentene, ta større markedsandeler enn dem og sikre vekst?

 

Dette er spørsmål ledere ofte stiller seg selv. For de fleste bedrifter er vekst og større markedsandeler sentrale mål – men hva skal til for å sikre dette?

 

Kjenn konkurrentene:

 

“Keep your friends close, but your enemies closer” er et kjent utrykk for mange. Men hva handler det egentlig om?

 

Kunnskap:

 

Kunnskap er nøkkelen til suksess, fordi det legger grunnlaget for alt annet du gjør. Jo bedre du kjenner konkurrentene, jo bedre avgjørelser kan du ta for din egen bedrift. Desto tettere du er på konkurrentene, desto bedre kjenner du deres ressurser, evner, muligheter.

 

Hvis du kjenner deres styrker og svakheter, vil du bedre kunne vurdere hvordan du kan utnytte egne styrker. Det er i denne kunnskapen du vil finne muligheter for vekst, som du kan bruke som grunnlag for videre strategier og valg.

 

Den samme kunnskapen bør du også bruke til å vurdere hvor du står svakere i forhold til konkurransen, og hva du skal gjøre med det. Har de andre kapasiteter eller kunnskap som gjør de til et mer verdifullt valg for deres felles målgruppe? Hvis dere stadig taper mot konkurrentene, må det bety at de tilbyr noe som gir mer for pengene til kundene.

 

Overvåker du konkurrentene dine, får du denne innsikten og kan begynne å ta bedre beslutninger.

 

Markedet:

 

Det er ikke bare konkurrentene du må ha kunnskap om, dersom du vil oppnå et helhetlig bilde. Da må du også ha et bevisst forhold til markedet og bransjen du opererer i.

 

Og det holder ikke lenger å bare tenke nasjonalt, ikke når grensene for business flyter i utakt med landegrensene. Globalisering, som er et resultat av økende tilgang til informasjon, er uunngåelig for de fleste. Ikke engang mindre, selvstendige bedrifter er utenfor risikosonen. Før du vet ordet av det, dukker internasjonale konkurrenter opp og spiser markedsandeler du tar for gitt.

 

Kunnskap og forståelse blir avgjørende, både for at du ikke skal bli tatt på sengen, og for å kunne møte endringer i markedet på en tjenlig måte.

 

Tilgang til informasjon er nøkkelen til kunnskap, og kunnskap gir deg fortrinnet du trenger for å møte konkurransen.
Ikke vent med å skaffe deg tilgang til informasjon – overvåk både konkurrentene og markedet ditt.

 

Tags:

No comments yet. You should be kind and add one!

Leave a Reply

Your email address will not be published.This is a required field!

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>